مصرف آب فراوان، روغن زیتون و سبزیجات پخته در درمان یبوست موثراست
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.


دکتر اسحاق حسینی افزود: مشخص‌ترین علامت این بیماری دفع مشکل و دردناک مدفوع بوده که ممکن است موجب دردهای قولنجی ناشی از عبور سخت مدفوع، بادکردن شکم و حتی تهوع شود. همچنین ممکن است بیماری یبوست منشا روانی نیز داشته باشد. وی افزود: از مهمترین بیماری‌هایی که باعث بروز بیماری یبوست می‌شود می‌توان به کم کاری تیروئید، دیابت، تومور و سرطان روده اشاره کرد.

 همچنین مصرف داروهای کاهنده فشار و چربی خون در بروز این عارضه موثر است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوردن غذاهای چرب و دارای فیبر کم، نوشیدن زیاد لبنیات، عدم مصرف میوه و سبزیجات، استفاده بیش از حد برنج سفید، سیب زمینی سرخ شده، هویج پخته و موز را از مهمترین عوامل بروز بیماری یبوست است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش خاطرنشان کرد: تغییر در رژیم غذایی، مصرف آب فراوان، استفاده از مواد حاوی فیبر، روغن پارافین، روغن زیتون، سیب زمینی پخته و با پوست، پاپ کورن، سبزیجات پخته شده، استفاده از شیر سویا به جای شیر معمولی و مصرف میوه‌هایی مثل آلو، انجیر، هلو، گلابی در درمان بیماری یبوست موثر است.

 دکتر اسحق حسینی تصریح کرد: درمان یبوست مزمن معمولاً به چند ماه زمان نیاز دارد که در این مدت باید علل ایجاد کننده شناسایی و برطرف شود.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که این بیماری در سنین بالا درمان قطعی ندارد، گفت: اما در بیشتر کودکان که دچار یبوست دوره‌ای می‌شوند، دوره‌ها کوتاه مدت بوده و برای رفع آنها از درمان‌های ساده و داروهای محرک استفاده می‌شود.





ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی