چرا به خاطر بي اختياري ادرار، احساس شرم مي کنيد؟
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

خيلي از مردم فکر مي کنند که عدم کنترل ادرار يا مدفوع، مشکلي شرم آور است. اما شما اگر به اين بيماري مبتلا هستيد، نبايد سکوت کنيد و سختي هاي آن را تحمل کنيد.


شما مي توانيد کارهايي را براي پيشگيري يا کنترل آن انجام دهيد:

- اين مشكل قابل حل است، پس اولين کار براي رفع آن اين است که حتما به پزشك مراجعه كنيد.

- هر 2 ساعت يک بار براي ادرار كردن به توالت برويد.

- در طول روز 6 تا 8 ليوان مايعات بنوشيدنوشيدن آب كافي براي جلوگيري از عفونت ادراري لازم است.

- بعد از ساعت 8 شب از نوشيدن مايعات خودداري كنيد.

- لباس هاي آزاد و راحت بپوشيد.

- عضلات كف لگن را با تقويت كنيد. براي اين کار، تمرينات زير را انجام دهيد:

تمرين اول : هربار كه براي ادرار كردن به توالت مي رويد، چندين بار به طور ارادي، دفع ادرار را قطع و شروع كنيد.

تمرين دوم : ناحيه مقعد را سفت كنيد، مانند حالتي كه مي خواهيد مانع دفع مدفوع شويد و اين حالت را براي مدت 5 ثانيه حفظ نموده و بعد رها كنيد. در طول انقباض نفس خود را حبس نكنيد. اين كار را چندين بار در طول روز انجام دهيد. تكرار اين تمرين بايد در حدي باشد كه خسته نشويد. اين تمرين را در حالت ايستاده ، نشسته و يا خوابيده مي توانيد انجام دهيد.

- مثانه را تقويت كنيد.

براي اين كار سعي كنيد كم كم مدت زمان بيشتري ادرارتان را نگه داريد. براي شروع هر 2 ساعت يك بار ادرار كنيد. به تدريج سعي كنيد اين مدت زمان 2 ساعت را بيشتر كنيد. اين كه چقدر اين فاصلـه زمانـي را بيشتر مي كنيد به خودتان بستگي دارد، ولي بايد در حدي باشد كه ادرار نريزد. كم كم اين فاصله را به 3 تا 4 ساعت برسانيد. اين تمرين را لازم نيست كه شب ها انجام دهيد. با انجام اين تمرين توانايي مثانه براي نگه داشتن ادرار بيشتر مي شود.

در واقع بي اختياري ادرار و مدفوع، يعني عدم کنترل مثانه يا حرکات روده. اين حالت به اين دليل ايجاد مشکل مي کند که ممکن است در همان زماني که نياز به دستشويي داريد در اختيارتان نباشد. ممکن است دفع ادرار يا مدفوع به صورت کاملا غير منتظره رخ دهد، مثلا زماني که عطسه مي کنيد و يا اين که مي دويد.

اين حالت ممکن است موجب کناره گيري فرد از فعاليت هاي اجتماعي وي شود که بسيار اشتباه است.

بي اختياري ممکن است در همه افراد رخ دهد، ولي در بين زنان و سالمندان بيشتر شايع است. زناني که زايمان کرده اند، بيشتر در معرض خطر هستند. برخي شرايط پزشکي مانند ديابت و يا آسيب هاي بدني نيز ممکن است موجب شود تا شما کنترل ادرار و يا عضلات روده خود را از دست دهيد و به بي اختياري مبتلا شويد. درمان اين بيماري ها موجب مي شود تا شما کنترل خود را به دست آوريد.

خيلي از مردم مي توانند با ايجاد تغييراتي آسان در رژيم غذايي، فعاليت بدني، کنترل وزن و عدم مصرف دخانيات ، از بروز اين مشکل پيشگيري کنند.

اگر شما دچار بي اختياري هستيد، اين مساله را به خاطر داشته باشيد که شما تنها نيستيد، ميليون ها زن و مرد در سراسر جهان دچار اين مشکل هستند که بايد درمان شوند. مراجعه به پزشک به شما کمک مي کند که بهترين راه درمان خود را بيابيد.

مهم نيست که چند ساله هستيد. فعاليت بدني و سرگرمي هاي جالب براي سلامتي شما مفيد است. داستان هاي جالب بخوانيد و اگر مسن هستيد، مي توانيد داستان زندگي خود را نيز بنويسيد





ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی