درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماریهای قلبی است
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

موسس نخستین خانه قلب سالم در کشور خاطرنشان کرد: با توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن نظام اجتماعی به همراه تغییر در ساختار سنی جامعه که رو به پیر شدن می‌رود، جمعیت کشور ما نیز با افزایش بروز و شیوع بیماریهای غیرواگیر به ویژه بیماریهای قلب و عروق مواجه شده است. شیوع چاقی، دیابت، فشار خون و چربی خون به عنوان عوامل خطر زمینه را جهت بروز بیماری "آترواسکلروز" یا تصلب شرایین فراهم آورده است و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق که به 50 درصد مرگهای سالانه رسیده است، بهترین گواه این ادعا خواهد بود.

بابایی بیگی تصریح کرد: اجرای طرح ملی غربالگری دیابت در سراسر کشور که در استان فارس با تلاش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منطبق با موازین علمی و مطابق با استانداردهای جهانی به اجرا گذاشته شده است تاکنون قریب به صد هزار نفر از جمعیت استان را زیر پوشش قرار داده و طبق برنامه می‌بایستی طی سه سال پس از شروع این طرح، حدود 700 هزار نفر مشمول این طرح باشند.

مدیرعامل خانه قلب سالم شیراز خاطرنشان کرد: خانه قلب شیراز که به عنوان مرکز پیشگیری اولیه از سکته‌های قلبی زودرس از دو سال قبل تاکنون خدمات بهداشتی رایگان در اختیار مردم قرار داده همگام با طرح ملی غربالگری استان فارس، به منظور شناسایی عوامل خطر فعالیت درخشان در این زمینه ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: انتخاب چهار هزار نفر از دبیران آموزش و پرورش شیراز و انجام غربالگری اولیه و پیگیری آنان در کلینیکهای تخصصی و ارائه خدمات در راستای اصلاح ریسک فاکتورهای قلبی اعم از فشار خون، دیابت، چاقی و چربی خون،‌ ترک سیگار، استرس زدایی صورت گرفته است. شیوع نگران کننده چاقی (26 درصد) و بالا بودن شاخص چاقی BMI و افزایش دور کمر و بزرگی شکم زمینه را برای افزایش چربی، اختلال در قند خون و بروز دیابت و نیز افزایش تری گلیسرید و کلسترول به ویژه کاهش کلسترول مفید HDL فراهم کرده است.

بابایی بیگی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات و آمار 8 هزار نفر از مراجعان به این مرکز مورد بازبینی قرار گرفته و چنانچه از ارزیابی این اطلاعات برمی‌آید شیوع عوامل خطر بیماران قلبی مانند چاقی، چربی خون، ‌دیابت نگران کننده است و می‌بایستی با اصلاح الگوهای مصرف نسبت به بهینه سازی تغذیه و فرهنگ تغذیه اقدام عاجل به عمل آید.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه از تاریخ 4 تا 6 اسفند ماه امسال در جزیره کیش، تاکید کرد: تشویق مردم به کم خوری و ورزش روزانه، کاهش استرسهای خانوادگی شغلی و اجتماعی و ترک سیگار به عنوان مبانی و اصول پیشگیری از سکته‌های قلبی زودرس می‌تواند تاثیر بسیار مثبت در ارتقای سطح سلامت اجتماع و کاهش بروز سکته‌های زودرس قلبی و مغزی داشته باشد.





ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی