ازدواج‌ زنان‌مطلقه درایران نزدیک‌ به‌صفر است"
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

ازدواج‌ زنان‌مطلقه درایران نزدیک‌ به‌صفر است"

ازدواج برای زنان مطلقه در ایران نزدیک به صفر است" این استاد دانشگاه تصریح کرد: دو ساختی شدن جامعه یکی از مهمترین دلایل طلاق در جامعه است به این معنی که دختران ارزشهای گذشته و پسرها ارزشهایی کنونی را قبول ندارند.

به گزارش پارسینه، امان الله قرایی مقدم آسیب شناس و جامعه شناس گفت: ارزشها و هنجارهای جامعه فرو ریخته و سر در گم شده اند، ازدواج های آنی، لحظه ای، بدون تفکر و شناخت کافی و بدون درک مقابل از یکدیگر و بر اثر دیدن ها انجام می شود که این یک عامل طلاق است.

وی ادامه داد: عامل دیگر مسئله اشتغال و کار است مسئله تامین مایحتاج و هوسهای بی موردی که دختران دارند. چون در جامعه ما دختران ارزشهای گذشته را قبول ندارند و پسرها ارزشهای امروز را می پذیرند بنابراین این امر موجب دو ساختی شدن جامعه می شود در نتیجه طلاق بالا می رود.

این کارشناس مسایل اجتماعی تاکید کرد: زمانیکه طلاق بر روی هوا و هوس است و ازدواج را شوخی میگیرند و و فکر می کنند ازدواج لباسی است که می پوشیم و می توانیم آن را در بیاوریم مشخص است که آمار طلاق بالا می رود. دختران از پسران توقعات بی جا دارند واین امر موجب می شود که آمار طلاق بالا برود البته بیکاری فقر و اختلافات فرهنگی هم عوامل دیگر طلاق هستند.

قرایی به مهمترین عامل طلاق اشاره کرد و افزود: به نظر بنده مهمترین عامل طلاق این است که دختران جامعه ما فکر می کنند با ازدواج باید همه آنچه که قبل از ازدواج نداشتند را بدست بیاورند در حالیکه ازدواج این نیست. ازدواج تشکیل خانواده است و بقای جامعه به آن بستگی دارد. ازدواج برای یک غریزه جنسی نیست و کسی که ازدواج می کند باید به تعهدات، ارزشها و هنجارهای اجتماعی که در ازدواج مترتب است پایبند باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل طلاق دو ساختی شدن جامعه است، خاطرنشان کرد: البته در ازدواج رسانه های غربی، ماهواره ها، سی دی ها و برنامه های رادیو و تلویزیون تاثیر دارد اما به نظر بنده مهترین عامل دو ساختی شدن جامعه است. یعنی ساخت فکری که پسرها دارند و ساخت فکری که دختران دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمار طلاق در روستاها نیز افزایش داشته است، یاد آور شد: آمار طلاق تنها در شهرهای بزرگ بالا نرفته است بلکه در روستاها و شهرهای کوچ نیز طلاق افزایش داشته چرا که توقع دختران افزایش پیدا کرده است. دختران فکر می کنند ازدواج یک فیلم سینمایی است که در ماهواره می بینند؛ در حالیکه من به دختران پیغام می دهم که ازدواج برای زنان مطلقه در ایران نزدیک به صفر است و هیچ گاه اینگونه زنان در زندگی بعدیشان نیز موفق و خوشبخت نمی شوند.

قرایی در پاسخ به اینکه آیا آقایان مشکلی ندارند که موجب طلاق شود؟ گفت: درک متقابل که عرض کردم مربوط به دختر و پسر است اما 72 درصد طلاقها از جانب دخترها صورت می گیرد پسرها هم تقصیر دارد و ازدواجی که بدون مطالعه و تحقیق و درک متقابل از یکدیگر باشد ناکام است و ازدواج باید بر مبنای شناخت و درک متقابل باشد.

وی در خصوص راهکار حل مشکل افزایش طلاق در جامعه اظهارداشت: باید ازدواج ها را منطقی کنیم و با آشنایی و آگاهی باشد . زمانیکه پسران می خواهند ازدواج کنند باید بدانند که در حد مطلوب باید توانایی پرداخت هزینه های زندگی را داشته باشند البته دختران در حد عالی می خواهند اما باید مخارج زندگی کم شود.

این آسیب شناس ادامه داد: اگر زندگی ساده باشد آن وقت خواهید دید که زندگی چقدر لذت بخش است. اگر زندگی را خود افراد بسازند طلاق در آن کمتر است. منتها ما دیده ایم که دختر می بیند پسر ساندویچ برایش نخریده و طلاق می خواهد؛ دختر می گوید چرا دسته عینکت را بردی در دهانت و طلاق می خواهد! این ها مشکلات جامعه ما است.






ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی