تغذيه ايراني :
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

تغذيه ايراني :

تغذيه جزئي از زندگي ايرانيان بوده است. يعني در زندگي عادي آداب تغذيه رعايت شده تا سلامتي حفظ شود ،  به همين دليل ايرانيان قوي ترين و سالم ترين مردم دنيا بوده اند . تغذيه در ايران مثل بسياري از روشهائي كه گفتيم تدابير بسيار ارزشمندي دارد ، غذاي ايراني طبيعي بوده و هيچ ماده افزودني نداشته است . اكثر مواد غذائي گياهي و معدني بوده و غذاي حيواني در رتبه ي دوم قرار داشته است. چون گياهان از نظر جنس و مبدأ خلقت به انسان نزديك ترند ،  اما حيوانات ابتدا گياه مي خورند بعد رشد مي كنند و در مرحله ديگر غذاي انسان هستند ،  مسيري كه گياه در بدن حيوان طي مي كند تا به بدن انسان برسد ، مي تواند منشأ تحولاتي باشد ، که اين تحولات در بسياري از مواقع ، مضر بوده و سموم مختلفي را توليد مي كند ،  به همين دليل غذاي گياهي نسبت به غذاي حيواني بيشتر توصيه شده است . نحوه آماده كردن غذا و ظروف غذا نيز طبيعي بود تا سلامتي غذا را حفظ كند ، بهترين ظروف غذا مسي وسنگي بوده و بهترين آماده كردن غذا به صورت كبابي و آب پز مي باشد  و كمتر از غذاهاي سرخ كدني استفاده شده است . نحوه استفاده از غذا بر اساس مزاج انسان و مزاج غذا است . در همين راستا غذاها را براساس سردي ، گرمي ، تري و خشكي تقسيم كرده اند . به عنوان مثال انگور گرم و تر ، خيار سرد و تر ، برنج سرد و خشك و زنجفيل گرم و خشك است و به همين ترتيب براي تمام غذاها مزاجي مشخص تعيين شده است . هر كس مزاج گرم دارد بايد غذاهاي سرد بيشتر از گرم استفاده كند و برعكس كسي كه مزاج سرد دارد بايد غذاي گرم تر بيشتر از سردي استفاده كند . در فصول مختلف ، ايرانيان ، غذاهاي مختلفي مصرف مي كردند . چون هر فصل داراي مزاجي خاص است . زمستان سرد و تر ، بهار گرم و تر ، تابستان گرم و خشك و پاييز سرد و خشك است ،  پس بايد در زمستان غذاهاي گرم وخشك بيشتر ، در بهار غذاهاي سرد و خشك ، تابستان سرد و تر و در پاييز غذاهاي گرم تر و بيشتر مصرف بشود .

آداب تغذيه در ايران با روشهاي تغذيه جديد و مدرن كاملاً متفاوت است . اكثر روشها و توصيه هاي تغذيه جديد و مدرن بيماريزا و مضراست و به هيچ عنوان در طب سنتي ايران توصيه نمي شود ، كه به بعضي از اين تفاوت ها اشاره مي كنم . در تغذيه ايراني ظروف غذا سنگي يا مسي است ، كه شفابخش بوده و در حفظ سلامتي اثر مستقيم دارند ،  اما در زندگي مدرن از ظروف تفلون آلومينيومي و پلاستيكي بيشتراستفاده مي شود، كه تنها مفيد نيستند بلكه اكثرا مضر و حتي سرطان زا هستند . در تغذيه ايراني رعايت مزاج از مهمترين اصول است ، اما درتغذيه مدرن هيچ اثري از توصيه مزاجي نيست و مزاج در آن جايگاهي ندارد ،  ايراني تا غذا با مزاجش سازگار نباشد استفاده نمي كند ، اما در مدرنيسم مي گويند ، اين غذا را مصرف كن ، مهم نيست كه چه مزاجي دارد .

در تغذيه ايراني دو وعده ي غذا در روز آن هم صبحانه و شام توصيه مي شود و شام اول شب است . اما در تغذيه مدرن شام را دشمن مي دانند و مي گويند ساده استفاده شود و بيشتر سه وعده غذائي توصيه مي شود . در تغذيه ايراني غذا به صورت طبيعي استفاده مي شود ،  اما در تغذيه مدرن اكثر غذاها يخ زده ، پاستوريزه شده و ..... استفاده مي شود ، كه به همين دليل ماده مؤثره ي غذا در اثر اين اعمال از بين مي رود . در تغذيه ايراني روغن حيواني ، نان طبيعي بخصوص سنگك ، نمك بدون يد و آب چشمه توصيه مي شود . كه همگي شفابخش هستند اما در تغذيه مدرن روغن نباتي با مواد افزودني ، نان ماشيني ، نمك يد دار و آب معدني كه در ظروف نگهداري مي شود توصيه مي شود كه همگي مضر هستند . در تغذيه ايراني به هيچ عنوان مواد افزودني توصيه نمي شود ، اما در تغذيه مدرن اكثر غذاها با مواد افزودني كه بسيار مضرو در بعضي موارد سرطان زا هستند استفاده مي شود . و نتيجه اينكه تغذيه ايراني ، طبيعي ، شفا بخش و دواي همه دردهاست .






تاریخ: شنبه 1 مهر 1391برچسب:تغذيه ايراني :,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی