رایحه درمانی با گیاهان شفابخش
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

رایحه درمانی با گیاهان شفابخش

اسفند یا اسپند، یکی از داروهای اصلی گیاهی است که از ریشه، دانه و گل آن به صورت جوشانده، بخور، روغن های مالشی و دود (بوداده) استفاده های درمانی برای بسیاری از بیماری ها ازجمله ضد درد، تشنج عصبی، ترک اعتیاد، دردهای سیاتیکی و روماتیسمی، کمردرد، سردرد، تب، پارکینسونیسم، ناراحتی های گوارشی، تصفیه خون و آرام بخش برای بی خوابی، پرش اعضا و ... استفاده می شده است. هم اکنون نیز در درمان های سنتی و خانگی این گیاه دارای جایگاه مهمی است.

این گیاه به صورت بوته در بیابان های مناطق سردسیر و معتدل می روید. اگر به روستا رفته باشید، سراغ این گیاه را حتی در پشت بام های کاه گلی خانه های روستایی می توانید بگیرید!

اسفند گل های درشت سفید مایل به سبز دارد. دانه های آن درون کپسولی به شکل نخود قرار دارد که گویی آن را با نخ های نامرئی بسته بندی کرده اند.

روستاییان دانه های اسفند را به نخ می کشند و از آنها طرح های زیبا و سمبلیکی به صورت آویزهای زیبا درست می کنند و آنها را جهت تزئین طاقچه ها و یا سر در اتاق ها استفاده می کنند و معتقدند که این آویزها امواج خوب و انرژی های مثبت را جذب و بلاها، گرفتاری ها و انرژی های منفی را دفع می کند.

از این گیاه خوشبو در مراسم مختلف (عزا و عروسی) با سوزاندن در آتش و پخش عطر و دود آن و نیز در مراسم آئینی و در مکان های مقدس و مکان های عمومی جهت ضدعفونی کردن فضا استفاده های زیادی می شود.

● گلپر Berce

گلپر، گوله پر که به آن اسفندلیون نیز می گویند، گیاهی است از تیره چتریان که در چمنزارها، کنار جاده ها و زمین های بایر و نقاط خنک می روید. گل ها به صورت چتر سفید که ۲۰ تا ۳۰ اشعه دارد، برگ، دانه و ریشه آن کاربرد دارویی داشته است.

این گیاه دارای خواص بیشماری از جمله؛ ضدعفونی کننده، ضدنفخ، تقویت کننده و ضددرد است. در ناراحتی های گوارشی، ریوی، پوستی، عفونی و اعصاب کاربرد داشته. تقویت کننده سیستم عصبی در ضعف های عصبی و افسردگی است.

گل های این گیاه را پس از خشک شدن در مخلوطی از اسفند و کندر جهت ضدعفونی کردن و خوشبوکردن محیط در آتش می ریزند. دود این گیاه عطری خوش و به رنگ خاکستری مخلوط با سبز است.

● کندر

Boswella Thorifera


صمغ گیاهی است به رنگ های سرخ و سفید که مصارف دارویی فراوانی دارد. یکی از اثرات مفید آن، تقویت حافظه است. خانم های باردار معمولا در ۴ ماه اول حاملگی از آن برای بالابردن هوش فرزندان خود استفاده می کنند.

علاوه بر آن در بسیاری از ناراحتی های مربوط به چشم مانند تقویت چشم، آبریزش چشم و آماس پلک از دود و جوشانده آن استفاده می کنند. همچنین در درمان ناراحتی های مربوط به سیستم گوارش، کلیه، قلب، ریه و جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش ابرو کاربرد دارد. این گیاه برطرف کننده خشونت صدا و لکنت زبان است اما از همه مهم تر دود آن به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده قوی به همراه اسفند و دانه های انار مورد استفاده قرار می گیرد.دود کندر، رایحه مخصوصی دارد که از آن برای آرامش روحی استفاده می کنند. استفاده از این گیاه در گذشته در مراسم آیینی و در معابد بسیار متداول بوده است.

● رایحه درمانی با گل ها


گل هدیه ای از جانب خداوند است برای زیبایی محیط، ابراز احساسات، عشق، قدردانی و سپاسگزاری و بهترین های قلبی برای کسانی که دوستشان می داریم و یا برای افرادی که در بستر بیماری هستند تا احساس خوشایندی در آنها به وجود آوریم. عشق، امید به زندگی و سلامت را در آنها زنده کنیم و به روند درمان کمک کنیم.

● هر چه بیشتر گل ببویید تا سالم و بانشاط باشید!

وجود گلدانی از گل های خوشبو در خانه، فضای خانه را عطرآگین می کند و استنشاق رایحه دل انگیزی که از پخش عطر گل ها در فضای خانه حاصل می شود، استرس های جاری زندگی شهری را برطرف می کند. این کار ساده ترین و بهترین شکل رایحه درمانی است (درمان استرس با عطر گل ها!) رایحه درمانی استرس و فشارهای روانی را کاهش می دهد و آرامش و آسایش را جانشین آن می کند.

بوئیدن گل های خوشبو، همانند گل محمدی، نرگس، سوسن، سنبل، یاسمن و ... موجب آرامش عمیق در انسان می شود. به طوری که برای چند لحظه زمان و مکان را فراموش می کند و در خلسه ای معنوی فرو می رود.

● گل های مقدس!


گل محمدی از گل های مورد علاقه رسول گرامی اسلام(ص) بود، اما ایشان در مورد گل نرگس توصیه ای کرده اند که در گیاه درمانی سنتی نیز رد آن را می توان سراغ گرفت.

پیامبر(ص) در مورد بوئیدن گل نرگس بسیار سفارش فرموده اند. ایشان تاکید کرده اند که:

«اگر می توانید هر روز گل نرگس ببویید تا بیماری از شما دور شود. اگر مقدورتان نباشد، هفته ای یک بار و یا ماهی یک بار و حتی سالی یک بار گل نرگس را ببویید.»

و نیز فرموده اند: «اگر میسر نباشد یک بار در طول عمر خود این گل را ببویید.»

گل نرگس گلی زیبا و بس لطیف و باطراوت است که عطری ملایم و آرام بخش دارد.

در طب گیاهی از این گل در درمان بسیاری از بیماری ها به صورت حمام درمانی (حمان ته نشین) و نیز در ناراحتی های ریوی، پوستی، ضد درد، تشنج، اسهال، التیام زخم ها و ... به صورت ضماد، جوشانده، مشمع و استنشاق مورد استفاده قرار می گیرد.

استنشاق گل نرگس، شادی آور و تقویت کننده اعصاب است. رایحه گل نرگس ضد سردرد بوده و باعث تسکین درد می گردد. کسانی که از بی خوابی رنج می برند اگر قبل از خواب این گل را چند لحظه ببویید و یا آن را در اتاق خواب خود قرار دهید، فورا در خوابی خوش فرو خواهید رفت. بوئیدن این گل آسم و گرفتگی بینی را برطرف می سازد. عطر گل نرگس داروی موثری برای پیشگیری از سرماخوردگی است.

________________



طبقه بندی:





تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:رایحه درمانی با گیاهان شفابخش,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی