عوامل مکانیکی محیط کار:
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

عوامل مکانیکی محیط کار:



موارد زیر می­تواند در کاهش این عوامل کمک­دهنده باشد:          

 

1. بررسی محیط کار : قبل از عمل کردن دستگاهها و ماشین آلات اپراتور باید خطراتی مثل عدم اتصال به خاک ,خرده ریزها و ضایعات , خطوط برق,محلهای محافظت نشده یا شرایط خطر زا که توسط دیگر افراد ایجاد شده است را بررسی کند.ماشین آلات نباید به هر صورتی بکار برده شوند بلکه با توجه به دستور العمل سازنده آن باید از آنها استفاده شود.

 

2.  بازرسی: تمام تجهیزات باید طبق برنامه دوره ای و زمانی توسط اواپراتور بازرسی شود. این بازرسی باید شامل چک کردن وضعیت نگهداری روزانه مطابق با دستور العمل سازنده ماشین و بازرسی چشمی ماشین برای خرابی دستگاه و یا تجهیزاتی که به نظر می­آید به درستی کار نمی کنند و باید قبل از عمل دستگاه تعمیر شوند , باشند.

 

3. هیچ گاه تجهیزات را برای مقاصدی که برای آن ساخته نشده ، بکار نبرید.

 

4. هر شرایط غیرامن را گزارش دهید.

 

5. هرگز برحسب شانس کار نکنید: در مکانهای نامتعادل که باعث عدم تعادل و ثبات می شود کار نکنید. اگر کارگران باید از سکوها بالا و پایین بروند باید امکانات این کار فراهم شود.

 

6.آموزش:کارگران باید با یک مدل کاربردی قبل از براه اندازی تجهیزات آموزش داده

 

 شوند. این راهنمایی باید شامل یک مرور کلی از دستور العمل به کار اندازی دستگاه توسط سازنده , موقعیت مکانی تمام دستگاههای ضروری و اورژانس , چکهای نگهداری روزانه, محدودیت ماشینها و ایراداتی که در کار با ماشینها ممکن است با آنها مواجه شویم, باشد.یک کارگر نباید بروی مکان بلند متحرکی کار کند مخصوصا در حالتی که تواناییهای وی بر اثر بیماری , داروها و یا استفاده از الکل تحلیل رفته است.

 

7. استفاده از سکوهای بلند برای کار در نزدیکی سیکلهای تولیدی جریان الکتریسیته تعبیه نشده اند.

 

8. عملکرد هر قسمت باعث بوجود آوردن یک سری از خطرات و صدمات می شود که بعضی قابل پیشگیری بوسیله وسائل مکانیکی نیستندبلکه می توان بوسیله هوش و ذکاوت و مراقبت و داشتن حس همکاری آنرا پیشگیری نمود.بنابراین اساسا داشتن اپراتور های لایق و ذیصلاح لازم است که از نظر فیزیکی و روحی مناسب باشند و برای کار با دستگاهها آموزش دیده باشند.

 

9. باید همواره خطرات ناشی از طنابها , سیمهای برق , شلنگهاو ... را مد نظر داشت تا وقتی که سکوها بلند می شوند و یا تجهیزات حرکت می کنند به آنها گیر نکنند.

 

10. دستگاهها و ماشین آلات را به هر روشی تغییر و اصلاح نکنید.

 

11. در مورد وسایل بالا رونده , در حالتی که سیمهای برق و خطوط نیرو در بالای آنها هستند , نباید بالا بروند مگر اینکه ایزوله شده باشند.

12. این وظیفه اپراتور است که اجازه ندهد بار دستگاهها از آنجه که سازنده آن معیین کرده و از لحاظ ایمنی مورد قبول است, بیشتر نشود و حرکات اضافه دستگاهها جلوگیری کند.

13. ماشین آلات متحرک نباید حرکت داده شوند مگر تا وقتی که اپراتور مشخص کند که در مسیر حرکت دیگر پرسنل حضور ندارند و یا کلا خطری متوجه کسی نیست.

14. تحت هیچ شرایطی ماشین آلات نباید خارج از آنچه سازنده دستگاه مشخص کرده است  و مورد قبول سازنده است تغییر پیدا کند.بعلاوه هنگامی که یکی از دستگاههای ایمنی فعال نیست نباید از ماشین ها استفاده شود.

 

15. وقتی که متوجه اشکال و یا صدای نا مانوسی در دستگاه شدید دستگاه را قفل و خاموش کنید تا از شروع بکار مجدد و یا حرکت دستگاه توسط هر شخص ناوارد جلوگیری بعمل آید.

 

توصیه های دیگر:

 

ü    دستور العمل کاری که برای ماشین آلات توسط سازنده تهیه شده است را همیشه به دقت بخوانید . هرگز از آنچه که تولید کننده مشخص کرده است تجاوز نکنید. تمام تجهیزات باید نصب شوند و به طریقی که تولید کننده پیشنهاد می کند بکار گرفته شوند.

 

ü     بازرسی و چکهای چشمی روزانه که سازنده دستگاه معین کرده است را برای

 

       وسایل نقلیه و محیط کاری بکار ببرید تا مطمئن شوید که هر دو از دیگر افراد                              

 

       وسایل اضافی مبرا باشند.

 

ü    نرده های حفاظتی:ماشینهای بالا رونده را بدون داشتن نرده های حفاظتی مورد استفاده قرار ندهید. بروی نرده های حفاظتی ناستید و از آنها برای حمل مواد استفاده نکنید مگر اینکه برای این منظور طراحی شده باشند و اجازه ندهید بر روی سکوهای بالا رونده بیش از حد مجاز بار و مواد قرار دهند.

 

ü    همراه از کمر بند ایمن و تسمه ای حفاظتی استفاده کنید

 

ü    به سکوهای ریلی در حین کار تکیه نکنید.

 

ü    هرگز روی سکوهای مرتفع از نرده بان و دیگر وسایل مشابه برای دستیابی به ارتفاع بیشتر استفاده نکنید.

 

ü    تمام پرسنل در محیط کار باید توجیه شده باشند . از رفت و آمد های غیر ضروری بپرهیزید.

ü    پایه ها و دکلها باید بر طبق پیشنهاد تولید کننده بکار گرفته شود.







تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:عوامل مکانیکی محیط کار:,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی