تعویذی جهت عدم تاثیر سموم غذا
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

تعویذی جهت عدم تاثیر سموم غذا

دسترسی به غذاهای طبیعی و سالم، یکی از اصول مهم حفظ سلامتی است و این موضوع، بخصوص برای اهل ایمان که بر اساس آموزه های اسلام، خواستار رزق حلال و طیب هستند اهمیت فراوانی دارد. اما صنعتی شدن عرصۀ تغذیه و استفاده از مواد نگه دارنده و سموم شیمیایی، باعث شده است که حتی سبزیجات و میوه ها که شاید از سالمترین مواد موجود در بازار باشند نیز آلوده به این سموم گردند و امید چندانی جهت دسترسی به مواد خوراکی کاملاً سالم وجود نداشته باشد. از این رو بکارگیری تدابیری که باعث سم زدایی از بدن میشود اهمیت فراوانی دارد. استفاده از چای بادرنجبویه و انجام سنت حجامت میتواند نمونه هایی از این موضوع باشند. لیکن با رجوع به منابع حدیثی،به موردی بر میخوریم که بخصوص در شرایط امروزی اهمیت وافري پیدا می کند و آن تعویذی است که مانع از اثر سموم غذا میشود. شایسته است که شیعیان اهل بیت علیهم السلام در عين تلاش جهت بدست آوردن غذاهاي سالم، این دعا را هم در ابتدای هر غذایی بخوانند تا به حول و قوه الهی از اثرات سموم موجود در غذاها در امان بمانند.

* * * * * * * *

در مفتاح النبوة روایت شده: چون پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله، اسلام را در مدینه آشكار كرد و مردم را علناً به اسلام دعوت نمود، حسد عبدالله بن ابى (رئیس منافقان) بر پیامبر خدا شدت یافت؛ پس آن حضرت را با اصحابش بر طعام مسمومى دعوت نمود تا او را شهید نماید. جبرئیل نازل شد و آنچه او اراده كرده بود به حضرت خبر داد. وقتى كه بر سر سفره نشستند، پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) به امیر المؤ منین علیه السلام فرمود: ((یا على! تعویذ و دعاى مفید را بر این طعام بخوان)) ، پس آن حضرت این دعا را خواند:

بِسْمِ اللَّهِ الشَّافِي، بِسْمِ اللَّهِ الْكَافِي، بِسْمِ اللَّهِ الْمُعَافِي، بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْ‏ءٌ، وَ لَا دَاءٌ فِي الْأَرْضِ، وَ لَا فِي السَّمَاءِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيم‏

به نام خداوند شفا بخش، به نام خداوند كفايت‏ كننده، به نام خداوند عافيت دهنده، به نام خدايى كه با ياد كردن نامش هيچ چيزی و هیچ مرضی در زمين و آسمان ضرر نمی ‏رساند، و اوست شنوا و دانا

جهت ديدن تصوير در اندازه اصلي بر روي آن كليك نماييد

پس حضرت رسول صلى الله علیه و آله و حضرت على علیه السلام و هر كه با آنها بودند از آن غذا خوردند تا سیر شدند، و سالم از سر سفره بر خواستند، وقتی عبدالله بن ابى این قضیه را مشاهده كرد، خیال كرد كه غذا را مسموم نكرده ، پس با دوستان خود بر سر سفره نشستند و بقیه طعام را خوردند و همگى هلاك شدند.

همچنين علامه طباطبايي (رحمةالله عليه) در كتاب سنن النّبی به حديث ديگري در مورد اين دعا اشاره مي كنند:

از امام حسن عسكرى عليه السّلام نقل است كه فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دست خود را بر گوشت ذراع (دست گوسفند) كه زنى يهودى آن را مسموم كرده بود كشيد و گفت: (دعاي مذكور) ... سپس فرمود: بخوريد با نام خدا. پس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و همراهان همگى از آن خوردند تا سير شدند و هيچ زيانى به آنان نرسانيد.






تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:تعویذی جهت عدم تاثیر سموم غذا,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی