معرفی فناوری های برتر 5 سال آینده
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

معرفی فناوری های برتر 5 سال آینده

به گزارش بی باک به نقل از مهر، هیچ چیز به اندازه یک پیش بینی دقیق نمی تواند ذهن انسان را بر روی آینده متمرکز سازد، به ویژه زمانی که این پیش بینی ها درباره فناوری هایی باشند که زندگی روزانه انسانها را در سالهای در پیش رو و شاید در پنج سال آینده متحول خواهند ساخت. دلیل اهمیت بالای پیش بینی سالانه "پنج در پنج" شرکت IBM نیز به همین دلیل است، حتی اگر این پیش بینی ها درست از آب در نیایند.

IBM در واقع پیشگوی بسیار خوبی است و سابقه خوبی از خود به جا گذاشته است. این دوره پنجمین دوره از گزارش سالانه IBM از فناوری هایی است که در پنج سال آینده بیشترین تاثیر را بر روی زندگی انسانها خواهند داشت. این شرکت پیش بینی سال 2006 خود را بر روی رشد و توسعه طبابت از راه دور، ابزارهای موقعیت یاب متحرک، ترجمه مکالمات در زمان حقیقی و فناوری نانو متمرکز کرده بود. از این میان تنها پنجمین پیش بینی درست از آب در نیامد: توسعه محیط مجازی سه بعدی به شیوه ای که IBM انتظار آن را داشت توسعه نیافت.

جدیدترین پیش بینی های IBM که روز 19 دسامبر منتشر شده اند نیز در نوع خود توانایی بالقوه ای در برانگیختن مجادلات جدید در میان منتقدان و طرفداران فناوری دارند:

1- استفاده از انرژی انسانها: در پنج سال آینده ابزارهایی به صورت انبوه تولید خواهند شد که می توانند انرژی افراد را در حین راه رفتن یا دوچرخه سواری و یا حتی از عبور آب در میان لوله های خانه های مسکونی ذخیره کنند. حتی گرمایی که در مدار رایانه های شخصی ایجاد می شوند را نیز می توان ذخیزه کرد. مهندسان تا کنون کوله پشتی ها و کفشهای مولد برقی ابداع کرده اند که می توانند انرژی مورد نیاز ابزارهای الکترونیکی که افراد با خود حمل می کنند را تامین کنند. نمونه دیگر این فناوری ها پروژه انرژی امواج دریا است که توسط مهندسان IBM در ایرلند در دست تکمیل است.

نواقص: ساخت ابزارهای مولد انرژی کم هزینه کاری و در عین حال قابل حمل و راحت بسیار دشوار است. هم اکنون افراد بسیاری وجود دارند که احساس می کنند فناوری های متعدد دست و پای آنها را بسته است، در این صورت آیا می توانند بار اضافی دیگری را برای تولید انرژی به همراه خود حمل کنند؟

2- دیگر به رمز عبور نیازی نخواهد بود: در آینده به جای تلاش برای به خاطر آوردن تمامی رمزهای عبوری که در جهان آنلاین برای حفاظت از حریم خصوصی ایجاد کرده اید و در نهایت باز هم این نگرانی را دارید که فردی آن را شکسته و به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند، فناوری هایی از قبیل شناسایی عنبیه، صورت و صدا در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. به گفته IBM، جهان بیومتریکها در حال ظهور است.

نواقص: استفاده از این فناوری ها کمی ترسناک به نظر می آید و خود می توانند به عنوان مزاحمتی جدید در حریم خصوصی انسانها دیده شوند. با این همه IBM معتقد است که می توان به واسطه آزاد گذاشتن کاربران در انتخاب استفاده از این فناوری ها عامل ترسناک آن را خنثی کرد.

3- خواندن ذهن دیگر یک رویا نیست: محققان سالها تلاش کرده اند تا شیوه هایی را برای کنترل ذهنی بازوهای روباتیک یا دیگر تجهیزات الکترونیکی بیابند تا بتوانند از طریق سیگنالهای مغزی انسان چنین تجهیزاتی را تحت فرمان مغز انسان درآورند و IBM باور دارد زمان طلایی استفاده از این فناوی پنج سال آینده خواهد بود. این پیشگویی به ویژه برای بیماران مبتلا به سندرم قفل شدگی می تواند خبر خوشی باشد زیرا راههای زیادی برای تعامل با جهان خارج در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین این فناوری می تواند راه حلهای زیادی را در رابطه با چالشهای پزشکی، از اوتیسم گرفته تا بازتوانی پس از سکته در اختیار پزشکان قرار دهد. بازی های رایانه ای که تنها با فکر کردن افراد آغاز و اجرا می شوند نیز بخش سرگرم کننده چنین فناوری خواهد بود.

نواقص: زمانی که امکان دسترسی به مغز انسان فراهم بیاید، در این صورت امکان سوء استفاده و استراق سمع افکار خصوصی انسان، دست کم به صورت نظری، به وجود خواهد آمد. به گفته IBM انسانها از هر دستگاهی که بتواند افکار آنها را آشکار کند، هراسانند اما پیش بینی انجام شده ارتباطی با چنین دستگاهی ندارد. با این همه زمانی که صحبت از واقعی شدن ایده یک داستان علمی تخیلی به میان می آید، باید بخشهای تاریک آن را نیز در نظر داشت.

4- شکاف دیجیتالی از بین می رود: IBM پیش بینی می کند هزینه تلفنهای هوشمند و خدمات آنلاین به اندازه ای پایین خواهد آمد که همه انسانها قادر خواهند بود به شبکه جهانی متصل شوند. به این شکل شکاف میان داراها و ندارهای جهان دیجیتال ناپدید خواهد شد. مهندسان IBM در حال حاضر در تلاشند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند. IBM در هندوستان در حال ارائه فناوری هایی است که می توانند امکان استفاده از تلفنهای همراه را برای افراد بیسواد یا کم سواد نیز فراهم آورد.

نواقص: مسئولیت مدیریت چنین بهشت دیجیتالی به هیچ وجه آسان نخواهد بود و از این رو هواداران حریم خصوصی باید درباره آن نگران باشند. از سوی دیگر با افزایش اتکای دولتها بر روی شبکه های دیجیتالی برای توزیع خدمات، زندگی برای افرادی که نتوانند یا نخواهند به این شبکه ها متصل شوند به جهنمی بزرگ تبدیل خواهد شد.

5- هرزنامه ها متوقف می شوند: سیستمهای رایانه ای ویژه فیلتر کردن اطلاعات به اندازه ای در تشخیص تنظیمها و اولویتهای کاربران سازگار خواهند شد که به دستیاران دیجیتال حقیقی تبدیل شده و اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد که به آن نیاز دارند و در مقابل هرزنامه ها و اطلاعات بی استفاده را فیلتر خواهند کرد. طی پنج سال آینده فناوری در اختیار انسانها قرار خواهد گرفت که قادر خواهند بود از تکنولوژی که ابررایانه واتسون را در رقابت تلویزیونی "جئوپاردی" هدایت کرد استفاده کنند. چنین فناوری می تواند بلیط کنسرت هنرمند مورد علاقه شما را بدون آگاهی شما و به محض آغاز فروش بلیطها برایتان رزرو کند.

نواقص:

در صورتی که فناوری مشابه فناوری ابررایانه واتسون به دستیاری دیوانه تبدیل شود، و یا اینکه نسبت به اطلاعات شخصی کاربر وفادار باقی نماند، پدیده هایی که هکرها عامل آن خواهند بود، آنگاه است که نگرانی های زیادی درباره حریم خصوصی به وجود خواهد آمد.






تاریخ: چهار شنبه 1 آذر 1390برچسب:معرفی فناوری های برتر 5 سال آینده,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی