رژیم آش آبغوره
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

رژیم آش آبغوره

 

 

خواص:

دیابت- تعدیل مزاج - شستشوی کلیه و مجاری ادرار- رفع اگزما و سایر بیماری های پوستی- تعدیل و تنظیم وزن و لاغر کردن افراد چاق- پاکسازی اخلاط چهارگانه از بدن با سرعت زیاد- از بین بردن دردهای مختلف بدن خصوصاً دردهای اسکلتی - درمان موثر و مفید جهت بواسیر- شقاق و واریس و واریکوسل- خونسازی و تحریک مغز استخوان جهت  تقویت  گلبولهای  خونی(موثر در درمان تالاسمیک ها و افراد کم خون)- استراحت دادن به کبد و سایر دستگاههای دفعی بدن از فعالیت زیاده از حد گذشته(در اصل یکنوع روزه غذایی برای بدن محسوب می شود.)- پاکسازی سموم دارویی از بدن نظیر قرصهای جلوگیری  و هورمونی و اعصاب و...

دستور العمل رژیم:

بیمار باید به مدت 14 روز، روزانه فقط آش میل کند نه غذاهای دیگر. بدین صورت که به دلخواه یک یا تعداد متنوعی از آشها را تهیه کرده و با هر وعده آن یک قاشق غذاخوری آبغوره مخلوط نموده میل کنید. نوع آش اهمیت چندانی ندارد ولی ترجیحاً آش جو از همه انواع آن بهتر است(مثل آش ماش- آش برنج- آش ارزن- آش دوغ)، این آش ها نبایستی گوشت و پیاز داغ و سرخکردنی  داشته باشند و در بین حبوبات استفاده از نخود اشکالی ندارد ولی لوبیا و عدس و کشک باید به مقدار خیلی کم مصرف شود. ولیکن ریختن آلو، سبزیجات، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لپه، ماش، برنج، و انواع مختلف سبزیجات،  و جوانه ها (مثل جوانه گندم- جوانه جو- جوانه ماش و غیره) در آش اشکالی ندارد اما نان نبایستی همراه آش مزبور میل کنید. و رشته هم تقریباً رژیم را بر هم می زند. در این 14 روز خوردن میوه، چای و سایر خوراکی ها و کشیدن سیگار ممنوع بوده و تنها خوردنی مجاز همراه آش، آب  و عسل و گاهاً یک زرده تخم مرغ نیم عسلی  می باشد .

در صورت احساس دل درد و نفخ می توانید همراه آش کمی عسل یا زیره میل کنید و در صورت احساس گرسنگی و ضعف، هر چند روز یکبار می توانید یک عدد زرده تخم مرغ نیم عسلی هم همراه آش میل کنید و در صورت نیاز به لاغرتر شدن بیش از حد هر بار کمی زیره درون آش بریزید و باز در صورت احساس ورم معده می توانید روزانه 2 قرص رانیتیدین، یکی صبح و یکی شب میل کنید. چون این رژیم در بیماران دیابتی کاربرد زیادی دارد(مثل کم کردن نجومی قند خون- درمان فوری زخمهای دیابتی- یا درمان فوری نوروپاتی و نورالژی مربوط به قند خون و نظایر آن...) لذا در صورت گرفتن رژیم، در بیماران دیابتی بایستی علاوه بر کم کردن مصرف دوز انسولین، روزانه و بطور مرتب قند ناشتا و دو ساعتۀ خون کنترل شود، تا دچار افت سریع قند خون نگردید.

بهترین ادویه برای دیابتی ها همراه با آش مزبور سبزی یا پودر سبزی شنبلیله یا پودر بذر شنبلیله می باشد. و بهترین ادویه برای افراد با چربی خون بالا،  سبزی یا پودر سبزی شوید یا پودر بذر شوید می باشد.  و در مورد بیماران دچار فشارخون بهترین ادویه سبزی جعفری یا پودر سبزی جعفری یا پودر بذر جفعری می باشد. و نیز برای افراد صفراوی مزاج بهترین سبزی، سبزیِ گشنیز یا پودر تخم گشنیز می باشد.                  و اگر بیمار دیابتی هم چربی و هم فشار داشته باشد می تواند از مخلوط هر سه نوع سبزی مربوطۀ  فوق در آش استفاده کند.

با این رژیم سموم بدن شما به ترتیب زیر از بین خواهد رفت:

خلط دم سه روزه- خلط صفرا 6 روزه- خلط بلغم 9 روزه- و بالاخره خلط سودا 14 روزه از بدن دفع خواهد شد.

توضیح:

- آبغوره شور برای افراد فشار خونی مضر می باشد.

- حداکثر مقدار مجاز آش برای هر روز تا 4 بشقاب می باشد.

- اگر سابقۀ خونریزی گوارشی داشته باشید از گرفتن رژیم پرهیز کنید.

- آش آبغوره علاوه بر خواص فوق، منضج اخلاط نیز محسوب می شود.

- مقدار مصرف آبغوره یک قاشق غذاخوری برای هر بشقاب در افراد عادی می باشد.  ولی در صورتیکه با خوردن آبغوره افت فشار  خون پیدا    می کنید می توانید از آبغوره کمتری در هر وعده غذایی به تناسب حالتان استفاده کنید.






تاریخ: پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:رژیم آش آبغوره,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی