اسکناس بیماری می آورد
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

اسکناس بیماری می آورد

تندرستی، نشاط و کارایی هر فردی بستگی به کارکرد خوب دستگاه گوارش او دارد. شما که هر روز از دل درد، سوءهاضمه، خستگی، بی حالی و… شکایت دارید آیا می دانید که این مشکلات از کجا نشات می گیرند؟

 

علت بیشتر بیماری های دستگاه گوارش مداومت در مصرف مواد غذایی مضر، تاریخ گذشته و از همه مهم تر غیربهداشتی است. معمولا مواد غذایی ناسالم بیشتر در اغذیه فروشی های غیربهداشتی عرضه می شوند.

امروزه اکثر افراد به دلیل مشغله کاری ممکن است در هفته چندین بار به این اغذیه فروشی ها مراجعه کنند. معمولا زمان مراجعه به این جور مکان ها وقتی است که فرد بشدت گرسنه بوده و کمتر به نکات بهداشتی توجه دارد.

بنابراین فرد بدون توجه به این مسائل غذای خود را خورده و پس از مدتی احساس سوزش معده، سنگینی، بی حالی، خستگی مفرط و گاها شکم درد، اسهال یا استفراغ می کند.

در این مواقع برخی افراد به این مشکلات توجهی نکرده و آن را امری طبیعی تلقی می کنند، ولی در مقابل، برخی افراد هم هستند که موشکافانه این مشکلات را بررسی کرده و به دنبال علت آن می گردند.

حال این پرسش مطرح می شود. چه عواملی می تواند منجر به بروز این مشکلات شود؟

در نگاه اول برخی از تهیه کنندگان ساندویچ، مستقیما با دست خود ماده غذایی یا سبزیجات و امثال آن را که باید به تمیزی آنها نیز شک کرد، لای نان گذاشته و با همان دست پول دریافت می کند و در صندوق گذاشته و باقی آن را می پردازد.

در این مرحله باید دانست اسکناس آلوده ترین جسمی است که در دست هر شخص سالم و بیمار در گردش است و باکتری و ویروس های زیادی آن را آلوده کرده اند.

طبیعی است که تهیه ماده غذایی در چنین شرایطی، آلوده و پر از میکروب و ویروس شد و به احتمال زیاد موجب بروز عوارض و ناراحتی های گوارشی در مصرف کننده می شود.

در نگاه دوم گاهی برخی تهیه کنندگان مواد غذایی با دستی که در هنگام عطسه، سرفه، گرفتن بینی یا هنگام خشک کردن عرق صورت و گردن آلوده شده است غذای شما را آماده می کنند در این زمان ویروس هپاتیت، سرماخوردگی و هزاران میکروب بیماریزای دیگر می تواند براحتی به غذای شما منتقل شوند.

در نگاه سوم در کل ماده غذایی از ترکیبات مضر و چربی های ناسالمی تشکیل شده است که بدن براحتی قادر به هضم و جذب آنها نیست.

بدن در مواجهه با ورود مواد غذایی ناسالم

هر ماده غذایی پس از ورود به بدن بعد از آن که در مدت زمانی معین، به شیره معده آغشته و هضم شد برای جذب وارد روده می شود. حال اگر این ماده غذایی دارای ترکیبات مضر یا غیربهداشتی باشد و از لحاظ دستگاه گوارش هضم شدنی نباشد، کار معده و روده زیاد می شود.

وقتی که معده به دلیل ترکیبات مضر نتواند به سرعت ماده غذایی را هضم و وارد روده کند، ماده غذایی به مدت طولانی تری در معده باقی مانده، تخمیر شده و در نتیجه تولید گاز، دردشکم، سوزش معده، سنگینی و کسالت در مصرف کننده عارض می شود.

این ناراحتی ها گذشته از فشاری که به قلب وارد می آورد، اثری نامطلوب در روحیه و قیافه شخص داشته و حالت پژمردگی و خستگی که نشانه عدم تندرستی است ایجاد می شود.

البته شدت ناراحتی و عوارض حاصله بستگی به میزان مواد مضر و ناسالم ماده غذایی دارد.

وقتی این غذا به صورتی وارد روده و جذب گشت، چون در خون تولید سم و عوارض گوناگون می کند، کار کبد نیز زیاد شده و برای دفع این سم با تولید و ترشح ماده ضدسم می کوشد تا از اثر نامطلوب آن در خون و سایر ارگان های بدن جلوگیری کند.

واضح است چنانچه چند بار مصرف این گونه مواد در غذای روزمره تکرار شود، عوارض نامطلوب آن دائما در فعالیت، هضم، جذب و تنظیم دستگاه گوارش اختلال ایجاد کرده و بتدریج موجب تخریب سلول های جدار معده، روده، اثنی عشر شده و تورم، زخم، انواع کولیت ها، شکم درد، استفراغ، اسهال و یبوست مزمن عارض می گردد.

معمولا این نوع ناراحتی ها سال های سال موجب درد و رنج در بیمار گشته و به دلیل فشاری که به کبد می آید، زمینه تورم و بزرگی این عضو را نیز فراهم می آورد.

بنابراین اگر هنگام غذا خوردن در مصرف هر نوع غذایی که در سلامت و بهداشت آن تردید دارید، دقت کنید، مطمئنا تندرستی و آسایش خود را حفظ خواهید کرد.
فاخره بهبهانی
 
 
jamejamonline






تاریخ: پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:اسکناس بیماری می آورد,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی