راز خوشبختی چیست؟
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

راز خوشبختی چیست؟


در این كه همه افراد جامعه خواهان سعادت و خوشبختی و بهروزی در زندگی روزمره خود هستند، شكی نیست، اما آخر خوشبختی چیست و راه وصول به آن كدام است؟ نظریه‌های دانشمندان و بزرگان جهان در مورد خوشبختی، بسیار مختلف می‌باشد؛ به طوری كه یكی از بزرگان 288 نظریه را در مورد خوشبختی گردآوری كرده است. در یك نتیجه‌گیری كلی از نظریات صاحب‌نظران، می‌توان به چند نظریه مهم و قابل توجه كه معمولا مورد توجه عامه مردم نیز هستند، اشاره كرد. بعضی از صاحب‌نظران، راه وصول به سعادت در زندگی را منحصر به جمع‌آوری ثروت زیاد می‌دانند. برخی تنها راه سعادت و خوشبختی را رسیدن به جاه و مقام دانسته‌اند. گروهی دیگر همچون فروید و طرفدارانش، خوشبختی در دنیا را منحصر به كامجویی و لذت‌های جنسی ذكر كرده‌اند.

گروهی دیگر تنها راه رسیدن به سعادت را تكامل رفتار انسانی و تعالی اخلاق نفسانی معرفی كرده‌اند. دسته‌ای تحت فشار و رنج قرار دادن و به ریاضت و سختی كشیدن جسم انسان را راه صحیح خوشبختی می‌دانند و عقیده دارند چنان باید جسم و بدن را در تنگنا و سختی قرار داد كه جسم انسان ضعیف و نحیف شود و روح انسان كامل و بزرگ گردد. مرتاضان هند از این دسته‌اند. آنان كارهایی عجیب و مشكلی انجام می‌دهند، مثلا دانه گندمی را ماه‌ها در كف دسته نگه می‌دارند تا سبز شود یا با بدن عریان روی میخ‌ها می‌خوابند، یا ماه‌ها از خوردن موادغذایی و نوشیدنی خودداری می‌كنند.

دانشمندان نظریه‌های بسیاری در مورد راه وصول به سعادت در زندگی ارائه كردند و هر كدام برای نظر خود، دلایلی اقامه كردند كه به سبب اختصار، از ذكر آنها خودداری می‌كنیم. در میان راه‌ها و نظریه‌های یاد شده، كدام راه و نظریه برای رسیدن به خوشبختی و نیك‌نامی، كارساز و تنها راه سعادت است؟ آیا هیچ یك از راه‌های فوق‌الذكر راه اصلی ورود به وادی سعادت نیست؟ آیا چیزی فراتر از این امور مادی تنها راه ورود به سعادت و خوشبختی است؟

اما باید گفت راز خوشبختی تنها در پرتو ایمان الهی است و بس. خدای متعال در قرآن می‌فرماید: «الا بذكر الله تطمئن القلوب» تنها با یاد خدا، قلب‌ها آرام می‌گیرند. افرادی در زندگی خوشبخت هستند كه از آرامش نفس و روح حقیقی برخوردار باشند. كسانی كه به غلط پنداشتند زراندوزی و انباشتن مال موجب رسیدن به سعاد ت است، سخت در اشتباهند. به تجربه بر همگان معلوم شده كه ثروت زیاد هیچ‌گاه مایه سعادت و خوشبختی نیست و چه بسا باعث فلاكت شود.
بهره‌برداری صحیح و قانونی از منافع ثروت و انجام كارهای عام‌المنفعه و دستگیری از نیازمندان، از كارهای نیك و موجب رضای خداوند است و پاداش معنوی دارد. از این جهت است كه می‌فرماید: «الدنیا مزرعه الاخره» دنیا كشتگاه آخرت است.

در زندگی مشترك نیز كسانی موفق هستند كه در عین حالی كه خود به آرزوهای معمول و منطقی خود می‌رسند و از این بابت احساس رضایتمندی و خرسندی دارند، سعی نمایند دیگران مثلا‌ همسر و فرزندان نیز به آرزوهای خود برسند. در واقع فردی كه به خوشبختی واقعی می‌رسد بیش از آن كه از خوشبختی خود راضی و خشنود باشد از خوشبختی دیگران راضی و خشنود است و سعادت خود را در سعادت دیگران می‌بیند.
زن و شوهر سعادتمند و خوشبخت، موفقیت و خوشبختی خود را در تربیت فرزندان خوب و كسب موقعیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و مادی می‌دانند كه نصیب همه اعضای خانواده می‌شود.

منبع :
  





تاریخ: شنبه 10 ارديبهشت 1390برچسب:راز خوشبختی چیست؟,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی