اجاق گاز
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

 

اجاق گاز      اجاق گاز

 

 

 يكي از وسايلي كه بي شك در منزل تمامي مشتركين وجود دارد اجاق گاز است. اجاق گاز وسيله اي است كه بيشتر از ساير وسايل منزل و در اكثر ساعات شبانه روز مورد استفاده قرار مي گيرد واستفاده از آن هم مختص خانمهاي خانه دار نبوده و ساير اعضاي خانواده نيز كم و بيش و در مواقع لزوم از اجاق گاز استفاده مي نمايند . آمار حوادثي كه بر اثر بي احتياطي و عدم رعايت نكات ايمني در استفاده از اجاق  روي مي دهد متاسفانه در مقايسه با سايربا وسايل گازسوز بيشتر مي باشد .به اين ترتيب و با توجه به گستردگي استفاده از اجاق گاز و براي اينكه وسايل گاز سوز مبدل به وسيله اي مطمئن جهت آسايش زندگي شما و خانواده تان گردد لازم است نكاتي را جهت آگاهي تمام اعضا خانواده شما خواننده گرامي ذكر مي نماييم:

توصيه مي شود بهتر است وسايل گاز سوزي كه در يك محل بطور ثابت نصب مي شوند بوسيله لوله فلزي به سيستم لوله كشي وصل گردند.

 

   

در اجاق گازهايي كه پيلوت(شمعك)ندارند هميشه ابتدا كبريت را روشن بكنيدوسپس شير گاز را باز كنيد. مجدداًتوصيه مي كنيم كه از باز كردن شير اجاق گاز قبل از روشن كردن كبريت خود داري كنيد در غير اينصورت در فاصله بين باز كردن شير اجاق گاز و روشن كردن كبريت گاز در فضاي آشپزخانه منتشر شده و ممكن است باعث انفجار و آتش سوزي گردد

 

   

اگر اجاق گاز ووسايل گازسوزي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد داراي پيلوت (شمعك) مي‌باشند جنانچه بعد از باز كردن شير گاز مشعل روشن نشود معلوم مي شود كه پيلوت ميزان نيست و يا خاموش شده است . در هرحال بايد فوراً شير گاز را بست و به بررسي و رفع علت پرداخت .

 

   

 

سر رفتن ظرف غذا و مانند آنها بر روي اجاق گاز ممكن است باعث خاموش شدن شعله گردد .بنابراين هنگام استفاده از اجاق گاز بايد دقت شود كه ظرف غذا سر نرود . چنانچه اين عمل اتفاق افتاد و شعله خاموش شد بايد فوراً شير گاز را بست و پس از خارج كردن گاز منتشر شده در فضاي آشپزخانه ،اجاق گاز را تميز و آماده روشن كردن مجدد نمود .هميشه مراقب باشيد كه مشعلهاي اجاق گاز و ضمائم آن كاملاً تميز و مرتب باشند تا گاز بتواند به راحتي و به اندازه كافي به مشعل برسد و با شعله آبي بسوزد . براي اين كار بايد هفته‌اي يك يا دو بار شير مصرف مربوط را بست و مشعلها و ضمائم آن را از جاي خود بيرون آورد و پس از تميز كردن و شستن كاملاً آنها را خشك كرد و دوباره در جاي خود قرار داد.

 

   

از وارد آوردن ضربه بوسيله ديگ و ساير ظروف سنگين بر روي اجاق گاز جداً خودداري كنيد زيرا باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز مي شود .

 

   

وسايل گاز سوز مخصوصاً اجاق گاز را در محل وزش جريان باد مانند پنجره ، مقابل باد بزنهاي برقي و. . . قرار ندهيد زيرا اين عوامل باعث خاموش شدن شعله مي شود و در نتيجه چون شير اجاق باز است گاز در فضا پراكنده مي شود و توليد خطر وآتش سوزي مي كند.

 

 

   آبگرمكن

 توصيه مي گردد بهتر است :
از نصب آبگرمكن ديواري در منازلي كه زير بناي آنها كمتر از 50 متر مربع مي باشد خودداري و به جاي آن آبگرمكن زميني استفاده شود چون مصرف اكسيژن آبگرمكن ديواري بالست و هنگامي كه سرويس قرار مي گيرد موجب كمبود اكسيژن در منزل مي گردد .

 

 

بخاري

با سرد شدن هوا اولين اقدام در تمامي خانواده ها آماده كردن بخاري جهت تامين گرما مي‌باشد . اما قبل از اينكه بخاريهاي گازي خود را روشن كنيد به اين نكته دقيقاً توجه كنيد تا بتوانيد در كنار خانه گرم ، آسايش و راحتي خيال هم داشته باشيد .از نكات اساسي اين است .كه هميشه اجازه بدهيد هواي كافي براي سوختن به بخاري گاز سوز برسد .وجود روزنه هاي زير ردبها براي اين منظور مفيد مي باشند
 

از تبديل بخاري و ساير وسايلي كه با سوختهاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد به نوع گاز سوز جداً خودداري نماييد .

بخاري ،آبگرمكن و شومينه بايد به دودكش مجزا و مجهز به كلاهك در پشت بام متصل باشند .

قرار گرفتن پرده ، لباس ، رختخواب ،ظرف پلاستيكي و ساير اشياء قابل اشتعال در مجاورت بخاري مي تواند سبب وقوع آتش سوزي در منزل گردد .

در صورتي كه بعد از فصل سرما ، بخاري را جمع آوري مي كنيد ،حتماً انتهاي شير را با درپوش مسدود نماييد ودر هنگام وصل مجدد از افراد با صلاحيت كمك بخواهيد .

درصورتي كه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا با شعله آبي نمي سوزد به آن بي تفاوت نمانيد ،ممكن است اين نقص از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد .

 

  دقت نماييد :

  بخاري بايستي همواره با شعله آبي بسوزد .در صورتي كه با شعله زرد ميسوزد بايستي آنرا فوراً از سرويس خارج كنيد و جهت رفع عيب به تعميركاران متخصص اطلاع دهيد .

 

 

دودكش:

  هر وسيله گاز سوز بايد داراي يك دودكش مجزا و مجهز به كلاهك باشد.

دودكش وسايل گاز سوز در محل عبور از شيشه پنجره ها نبايد مستقيماً با شيشه در تماس باشند زيرا در چنين صورتي امكان شكستن شيشه در اثر حرارت و افتادن دودكش وجود دارد.
 

هر وسيله گاز سوز به وسيله دو يا سه عدد زانو به سيستم دودكش نصب شود وجود زانوي اضافي در مسير دودكش موجب كندي حركت محصولات احتراق شده و نهايتاً موجب كندي حركت محصولات احتراق شده و نهايتاً موجب پس زدگي و خفگي ساكنان منزل مي گردد.
 

در صورتيكه دودكش از پنجره به بيرون هدايت شده است بايد داراي حداقل يك متر ارتفاع از محل خروج از پنجره باشد.هر چند وفت يكبار كلاهك دودكش هاي وسايل گاز سوز و مسير مربوطه را بازرسي نماييد خصوصاً در فصل زمستان چنانچه در اثر وزش باد و طوفان كلاهك  از محل خود جدا سده مجدداً در محل مربوطه نصب گردد. چون وجود كلاهك علاوه بر اينكه از نفوذ باران وبرف و افتادن ساير اشياء به داخل جلوگيري مي كند،در تنظيم سوخت وسيله گاز سوز و خروج محصولات احتراق موثر است.انتهاي دودكش هاي توي كار بايد حداقل 75سانتيمتر از سطح پشت بام بالاتر باشد

 





تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:اجاق گاز,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی