بهداشت (استحمام)
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.
بهداشت (استحمام)

از امام محمد باقر (عليه السلام ) منقول است : بهترين دواي شما ، حقنه و حجامت کردن و دوا در بيني چکاندن و حمام است .
از امام صادق (عليه السلام ) منقول است : داخل حمام مشو مگر آنکه اندک چيزي در معده تو باشد که حرارت معده را فرو نشاند و اين بيشتر باعث قوت بدن است و داخل حمام مشو در وقتي که معده پر از طعام است .

و در روايتي ديگر از امام صادق (ع)  : حمام رفتن ناشتا، بلغم را پاک مي کند و بعد از چيزي خوردن صفرا و سودا را مي برد و فرمود : اگر خواهي گوشت بدنت زياد شود بعد از چيزي خوردن به حمام برو و اگر خواهي کم شود ناشتا برو و فرمود: بعد از بيرون آمدن از حمام ، پاها را بشوييد که درد شقيقه را از بين مي برد.

در روايتي وارد شده است : چون کسي داخل حمام شود و حرارت بر او غلبه کند ، آب سرد بر خود بريزد تا حرارتش ساکن شود.
از امام موسي کاظم (ع) روايت شده : روز چهارشنبه به حمام برويد .

امام صادق (ع) فرمود: پدر و مادر جايز نيست به عورت فرزند خود نظر کنند و براي فرزند جايز نيست که بر عورت پدر و مادر نظر کند.
حضرت رسول (صلي ا...عليه وآله و سلم) لعنت فرمود کسي را که نظر به عورت ديگري کند در حمام يا بي لنگ رود که ديگران به عورت او نظر کنند.

از امام صادق (ع) : در حمام بر پهلو مخواب که پيه کليه ها را مي گدازد بنيه آدمي را کم مي کند و در حمام شانه مکن که مو تنگ مي شود و سر را به گل مشوي که غيرت را مي برد و سفال بر بدن نمال که مورث پيسي است و لنگ بر رو نمال که آبرو را مي برد و ابن بابويه (رحمه ا..عليه) گفته اند که مواد گل مضر و سفال شام است .

از حضرت علي (ع) منقول است : بول کردن در حمام مورث فقر و پريشاني است .از حضرت رسول (ص) منقول است : آب براي خوشبو کردن بدن کافيست فرمود: هرکه جامه بپوشد بايد که پاکيزه باشد.

در حديث از امام جعفر صادق (ع) منقول است : ناخن و شارب گرفتن و سرا را با ختمي شستن فقر و درويشي را از بين مي برد و روزي را زياد مي کند. در حديث ديگر فرمود : شستن سر با خطمي دل را مي گشايد و سودا و اندوه را برطرف مي کند.

در حديثي از از امام موسي کاظم (ع) منقول است : شستن سر با سدر روزي را زياد مي کند.

در حديثي از امام صادق (ع) منقول است : حضرت رسول (ص) سر خود را با برگ سدر مي شستند و مي فرمودند: بشوييد سر خود را با برگ سدر که هر ملک مقرب و هر پيغمبر مرسل آن را به پاکي ياد کرده است و هر که سرش را با آن بشويد ، حق تعالي هفتاد روز وسوسه شيطان را از او دور گرداند و هرکه هفتاد روز وسوسه شيطان دور شود، معصيت خدا نکند و هرکه معصيت خدا نکند داخل بهشت شود.

در حديث حسن از اميرالمومنين (ع) منقول است دارو کشيدن (نوره) پاک کننده بدن است .
از حضرت علي (ع) منقول است : دارو کشيدن دفع دلگيري و پريشاني خاطر مي کند و بدن را پاک مي کند.

از امام موسي کاظم (ع) منقول است : موهاي بدن را از خود بيندازيد که نجس و کثيف است .

در حديث صحيح از امام کاظم (ع) منقول است : موي بدن چون بلند مي شود آب پشت را قطع مي کند ( يعني فرزند بوجود نمي آيد) و بندها را سست مي کند و ضعف و تنبلي مي آورد و نوره کشيدن آب پشت را زياد مي کند و بدن را قوي و پيه کليه ها را زياد و بدن را با بنيه مي کند.

از حضرت علي (ع) منقول است : موي زير بغل را دارو گذاشتن ، گند بغل را برطرف مي کند و پاک کننده است و سنت رسول(ص) است.
 
در حديثي از حضرت رسول (ص) منقول است : هر مردي که ايمان به خدا و روز قيامت دارد، بايد موي پشت زهار را زياده از 40 روز نگذارد و حلال نيست زني را که ايمان به خدا وروز قيامت داشته باشد اينکه ازاله ي موي زهار را زياده از 20 روز ترک کند.

از امام صادق (ع) منقول است : حضرت رسول (ص) در هر جمعه موي پشت زهار و ميان پا را دارو مي کشيدند.

امام صادق (ع) فرمودند: حنا ماليدن بوي بد را مي برد و آبرو را زياد مي کند و دهان را خوشبو و فرزندان را نيکو مي نمايد و هرکه بعد از دارو (نوره) سر تا پا را حنا بمالد ، فقر و پريشاني از او برطرف مي شود .

در حديثي معتبر روايت است که امام صادق (ع) بعد از نوره ، ناخن ها را حنا مي گذاشتند زيرا مي فرمودند : ناخن ها بعد از نوره شبيه ناخن مردگان مي شود.
 
 
پی نوشت ها
 
کتاب حليه المتقين ، باب هفتم 




تاریخ: چهار شنبه 4 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی