کدئین خطرناک و حتی کشنده است
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

به تازگی در مورد مصرف کدئین تردیدهایی به وجود آمده است و کارشناسان به دنبال تجدید نظر در استفاده از این دارو و حتی ممنوع کردن مصرف آن هستند. آن‌ها معتقدند مصرف کدئین به صورت قرص یا شربت می‌تواند اعتیادآور، بی‌تاثیر و حتی خطرناک باشد و کودکان اصلا نباید از این دارو استفاده کنند. هر سال نزدیک به 27 میلیون جعبه کدئین در هر سال در کشور انگلستان به فروش می‌رسد. مصرف کدئین می‌تواند باعث احساس آرامش شود.

اما کارشناسان معتقدند بدن هر شخص ممکن است نسبت به این دارو واکنش‌های متفاوت و پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشد. این دارو تا زمانی که در کبد تجزیه نشده و تولید مورفین نکند روی کاهش درد تاثیری ندارد. در بدن برخی انسان‌ها مقادیر کمی مورفین تولید می‌شود، اما در بدن برخی دیگر میزان تولید مورفین بسیار بالاست و ممکن است آن‌ها را در خطر قرار دارد. در این میان کودکان در معرض خطر جدی هستند.

 در این بین آژانس قوانین محصولات دارویی اعلام کرده است شربت‌های سرفه حاوی کدئین برای کودکان زیر 18 سال خطرناک هستند و فقط باید توسط بزرگسالان مصرف شود.

این سازمان هم‌چنین اعلام کرد شواهد کمی وجود دارد که اثبات کند کدئین موجود در شربت‌های سرفه در بهبود سرفه کودکان تاثیر داشته باشد. اما در عین حال این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، توهم و نامنظم شدن ضربان قلب شود. به همین دلیل پزشکان و کارشناسان به دنبال آن‌ هستند که مصرف این دارو را به طور کامل ممنوع اعلام کنند.

 تا کنون چند ژن جدید کشف شده‌اند که می‌توانند روی متابولیسم بدن در هنگام مواجه با کدئین تاثیرگذار باشند. این تفاوت‌های ژنتیکی ممکن است باعث بروز پاسخ‌های بسیار جدی و خطرناکی در بدن شوند. ترکیب اشتباه این دارو ممکن است باعث مسمومیت بر اثر تولید مورفین در بدن شود و عوارض بدی به همراه داشته باشد. در مورد کودکان کوچک و نوزادان این حالت حتی می‌تواند کشنده هم باشد.





تاریخ: یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب: کدئین خطرناک و حتی کشنده است,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی