افزايش بيماري‌هاي آميزشي در كشور
بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.


دكتر مينو محرز دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني كشور با تاييد افزايش شمار بيماران آميزشي به بيش از 1.4 ميليون نفر گفت:‌اين نوع بيماري‌ها در حالي رشد 5 برابري نسبت به چند سال پيش نشان مي‌دهد كه برخي از آنها ناشي از رفتارهاي پرخطر جنسي است. وي در اين زمينه به افزايش انتقال ايدز از طريق مقاربت اشاره كرد كه موجب شده است شيوع اين بيماري ناشي از تزريق مواد مخدر جاي خود را به رفتارهاي جنسي در كشور بدهد.

براساس آمار رسمي شمار مبتلايان به ايدز در كشور حدود 22 هزار نفر است اما آمارهاي غيررسمي مبتلايان به اين بيماري مهلك را در ايران بيش از 80 هزار نفر برآورد مي‌كنند. دكتر محرز افزود : وقتي بخواهيم تمام بيماري‌هاي آميزشي كشور را در نظر بگيريم و در بين آنها بيماري ناشي از انگل تريكومونا ـ كه در زنان بسيار شايع است ـ را هم شامل كنيم، خواهيم ديد آمار بيماري‌هاي آميزشي در كشور بالا رفته است.

وي با بيان اين‌كه نبايد آمار بيماري انگل تريكومونا را روي سوزاك و سيفليس حساب كنيم، يادآور شد: وقتي مي‌گوييم رفتار پرخطر جنسي در كشور بالا رفته است، اين آمار هم مي‌تواند افزايش داشته باشد و مي‌توان گفت در چند سال اخير حدود 5 برابر شده است.

محرز تصريح كرد: مهم‌ترين خطر افزايش اين بيماري‌ها انتقال آن به ساير افراد است و وقتي در زنان درمان نشود، مي‌تواند نازايي، عفونت‌هاي لگن و بيماري‌هايي مانند زگيل تناسلي ايجاد كند. محرز خاطرنشان كرد: برخي از انواع بيماري‌هاي آميزشي مي‌تواند با سرطان در زنان رابطه مستقيم داشته باشد، اما بايد در نظر داشت كه اين بيماري‌ها مشكل جاني ايجاد نمي‌كند ولي موجب انتقال به ديگران مي‌شود و بايد كنترل آن هر چه زودتر صورت گيرد.

 تريكومونا چيست؟
يكي از نشانه‌هاي ميكرب تريكومونا يا التهاب باكتريايي مهبل، ترشحات زردرنگ و متعفن از واژن است. مهبل به طور طبيعي حاوي باكتري است. رشد اين باكتري‌ها كنترل شده است و توسط بسياري عوامل مانند سطح اسيد و هورمون‌ها تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

هر چيزي اين تعادل را به هم بزند، مي‌تواند خطر عفونت‌ها يا افزايش رشد هريك از باكتري‌هاي طبيعي يا مخمرها را افزايش دهد. مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها، داروهاي ضدبارداري، ديابت، استرس و لباس زير تنگ و نايلوني ممكن است تحريك‌كننده‌هاي احتمالي باشد.

دردهاي زير شكمي، درد هنگام ارتباط جنسي، خارش و عفونت از نشانه‌هاي ابتلا به انگل و التهاب باكتريايي مهبل است. ترشحات مهبلي ناشي از عفونت مخمري يا باكتري‌ها بين چند روز تا يك هفته به درمان پاسخ مي‌دهد. بيماري‌هاي منتقله از راه جنسي نيز در عرض يك هفته بايد به درمان آنتي‌بيوتيكي جواب بدهند. اگر عفونت به سمت بيماري التهابي لگن بالاتر از ناحيه مهبل گسترش يابد، ممكن است درمان طولاني‌تري نياز داشته باشد.

كارشناسان هشدار مي‌دهند
مصطفي يگانه، كارشناس ايدز نيز در گفت‌وگو با فارس با بيان اين‌كه ايدز در كشورمان سال‌ها به صورت اعتياد تزريقي منتقل مي‌شد، اظهار كرد: اگر در هر كشوري 2‌اپيدمي متمركز اتفاق بيفتد، پس از آن اپيدمي عمومي شروع مي‌شود و اين همان بحران شديد است. وي با بيان اين‌كه رشد ايدز به صورت لگاريتمي اتفاق مي‌افتد، افزود: در حال حاضر هنوز اپيدمي ايدز از طريق انتقال جنسي صورت نگرفته است، اما بيماري‌هاي آميزشي غيرايدز رشد فراواني كرده است به طوري كه درصد بالايي را شاهد هستيم و در حال حاضر بيش از يك ميليون و 400هزار نفر در كشور بيماري شايع آميزشي دارند.

 يگانه تصريح كرد: رفتار پرخطر جنسي در كشور در حال اتفاق افتادن است كه اين هشدار مي‌تواند ايدز را در كشور افزايش دهد و اين كه زماني شيوع ايدز از طريق جنسي 4 درصد بود و الان به 5‌/‌7 درصد رسيده است، گواه اين مطلب است.





تاریخ: یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:افزايش بيماري‌هاي آميزشي در كشور,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی